Doorgaan naar hoofdcontent

Koen van den Broek

Koen van den Broek (Bree, 1973) schildert meestal grote doeken in olieverf. Zoals zijn grote voorbeeld Matisse gebruikt hij krachtige kleuren om een beeld op te bouwen in zijn essentie, los van enige boodschap of "betekenis"
Het werk van Van den Broek is heel modern van thematiek - de stedelijke wereld, verstild doordat er geen menselijke figuren te zien zijn.
Door het ontbreken van mensen ontbreekt ook een duidelijke schaalaanduiding. (Herinner je het werk van Gideon Kiefer, die menselijke figuurtjes gebruikt louter om een desoriënterende schaalaanduiding te geven).
Hij vertrekt in zijn schilderproces van foto's die hij neemt tijdens reizen door de Verenigde Staten - woestijnlandschappen, verlaten steden, en zo meer. Je ziet bij van den Broek dus lege landschappen, fragmenten. Zo worden de elementen abstract en universeel.
Van den Broek interesseert zich hoofdzakelijk voor het beeld en is minder bezig met de verftoets (zoals Susan Rothenberg, bijvoorbeeld, wel is) of het overbrengen van een boodschap (zie Luc Tuymans, bijvoorbeeld). Hij gebruikt overwegend felle kleuren, weinig halftonen en het (felle) licht wordt opgeroepen door de schaduwpartijen.


Bovenstaand beeld is een herwerking van het schilderij "Porte-fenêtre à Collioure" van Henri Matisse. (Hier een link naar dat schilderij, waarin ook wordt getoond dat Matisse's werk refereert aan "Het balkon" van Manet.)

De twee werken hierboven tonen hetzelfde licht als te zien is in de Californische schilderijen van David Hockney.




Reacties