Doorgaan naar hoofdcontent

Luc Tuymans

Luc Tuymans studeerde aan de Academie voor Schone Kunsten Brussel en daarna Kunstgeschiedenis. Hij werkte eerst geruime tijd (als buitenwipper) voordat zijn artistieke loopbaan een hoge vlucht nam.
Zijn werk is erg cerebraal: niet zozeer het esthetische is belangrijk - hij is veel meer bezig met 'het beeld', hoe beelden werken in de maatschappij, de relatie tussen beeld en ideologie. Hij staat bekend om zijn ongezouten verwoorde meningen.

Wat hij vaak doet, is een gekend beeld nemen en dat bewerken. Vaak letterlijk: hij neemt een foto (of hij maakt zelf een foto), kopieert dat beeld, bewerkt dat op de computer, tot hij een eigen beeld heeft - dat hij dan schildert. Het schilderij schilderen is dus maar de laatste stap in een denk-en-doe proces. Hij heeft wel eens gezegd dat hij ieder schilderij in één keer schildert, dus op één dag.
"Flag" is een afbeelding van een (foto van een) Vlaamse leeuw, die hij eerst in aquarel schilderde. Aquarel geeft een hele transparante weergave. Hij verfrommelde dan het schilderijtje, fotografeerde dat met Polaroid, en kreeg een be-teken-isloos beeld. Zo maakte hij zijn eigenlijke schilderij. Hij schrijft zelf dat het schilderij uiting geeft aan zijn "walging voor het Vlaams Belang, waar toen in Antwerpen een op de drie op stemde".
"Ijzertoren" is een werk uit dezelfde Heimat reeks.

"Vlaams dorp" is een oud werk (1995) - een schilderijtje van een dorpsgezicht, door een volksschilder gepenseeld, heeft hij als basis genomen. Het is dus een schilderij van een schilderij. Een typisch Vlaams dorpsgezicht, maar er zijn bijna geen vensters of de luiken zijn gesloten. Vredig of dreigend? Ingeslapen of in zichzelf gekeerd? Weinig uitnodigend, bevreemdend, 'Unheimlich’. Tuymans zelf zegt: ‘Beelden moeten een verschrikkelijke stilte in zich dragen. De kijker moet bewegingloos worden voor het beeld, verstijven.’

"The Nose" toont een portret van een man. Het is in close-up voorgesteld, en geschilderd in Tuymans' typische "vuile" tinten, in dit geval een monochrome warme "aardetint". De man is niet herkenbaar, maar je denkt onwillekeurig aan de Libische kolonel Khadaffi of iemand die er op lijkt. En dan beginnen onwillekeurig de associaties (Khadaffi - Arabier - terrorist). Voeg daarbij dat het schilderij kort na 9-11 geschilderd werd.
(Anderzijds, er wordt soms gesuggereerd dat het een zelfportret is ...)


"Lumumba" en "Mwana Kitoko" zijn duidelijk politieke schilderijen over de kolonisatie van Congo. Ook het volgende werk is dat: het heet "Reconstruction" en is gebaseerd op de reconstructie ovan de moord op Patrice Lumuba, een moord waar geen beelden van zijn...

Mij doet bovenstaand werk denken aan een werk dat door getoond werd in de grote tentoonstelling "Sanguine/Bloedrood" die in Antwerpen over de Barok werd gehouden. Tuymans was de curator, en hij toonde het werk "Five Car Stud" van Edward Kienholz, een grote installatie over een gruwelijke racistische misdaad tegen een jonge Afro-Amerikaan in het Zuiden van de VS als represaille voor vermeende seksuele betrekkingen met een blank meisje. (Wie het werk gezien heeft, mag me gelijk of ongelijk geven).
Nog portretten:


"Demolition" toont de rookwolken na de instorting van één van de Twin Towers. Je ziet linksonder een straatlantaarn (wat de schaalgrootte toont).

Afsluiten doen we met "Body" - zoals "Nose" efrg close-up getoond, het beeld van een poppenlijfje? Hij schilderde het zo dat er een craquelé effect in kwam, zodat het ouder lijkt. Maar het is zo bleek dat het niet oud kan zijn (schilderijen worden donkerder met verouderen) - terwijl foto's verbleken.

Reacties