Doorgaan naar hoofdcontent

Roos Vandekerckhove

Vandaag bespreek ik iemand wier werk helemaal anders is dan alles wat ik al besproken heb. Roos Vandekerckhove maakt namelijk gebruiksvoorwerpen: tapijten, sjaals, tassen. Objecten waarvoor een groot vakmanschap nodig is van de vrouwen en mannen die weven, tuften, scheren en groot kunstenaarschap om in lijnen, vlakken en texturen het licht te vangen, de zon en het leven wer te geven. Ik vind haar werk prachtig.

Ik ontdekte haar werk per toeval toen ik over een andere kunstenaar las met wie ze een gezamenlijke tentoonstelling had gehad.

Ik lees dat Roos Vandekerckhove eerst in de modewereld meedraaide, maar zich daarna richtte op de tapijtkunst. Ze woonde een tijd in Marokko, waar ze nu nog haar ontwerpen volgens aloude, ambachtelijke technieken (knopen) laat uitvoeren door thuiswerksters. Haar tapijten zijn uit 100 % schapenwol gemaakt, dat met de hand geverfd is.

Zelf omschrijft ze haar beeldtaal als "een interpretatie van beelden vanuit de omgeving waar ze samen met haar gezin woonde; in Tougana, een klein dorp naast Marrakech".

Ze heeft een online shop - https://roosvandekerckhove.com/shop/

Reacties