Doorgaan naar hoofdcontent

Neil Ayling

Neil Ayling is een beeldhouwer die naast zelfstandig werk als kunstenaar en docent ook werkt als assistent bij de beeldhouwer Sir Anthony Caro. (Daar moet ik misschien ook eens iets over schrijven.)

Ik bespreek hem hier omdat ik zijn werk voor mezelf erg interessant vind - zijn artistieke zoektocht bewandelt een pad dat me ook aantrekt. Noem het: de ruimte tussen 2 en 3 dimensies.

Ik neem de volgende tekst grotendeels van zijn website (eigen bewerking):
Als kijkers zijn we bedreven geworden in het absorberen van grote hoeveelheden beelden, die we doorzoeken, selecteren of afwijzen met een veeg over het scherm. We zijn met dat verlichte vlakke beeld vergroeid.
Met zijn sculpturale werk (en zoektocht) wil Neil Ayling dit fenomeen omkeren. Hij vertrekt daarbij van fotografische beelden (2 dimensionaal) van architecturale elementen (3 dimensionaal).
Onze gezichtspunten hebben een inherente menselijke schaal, die verbonden zijn aan de ruimtelijke interactie. Met mijn foto's probeer ik de fysieke constructie van de stad vast te leggen, waar we meestal (letterlijk en figuurlijk) niet stil bij staan. Een architecturaal kruispunt, bvb waar een muur een vloer raakt, een plafond of een viaduct die worden geschraagd door een balk of een pilaar. Deze fysieke illustraties van gewicht, schaal en volume zijn zo fundamenteel dat je genoeg hebt aan de afbeelding van twee of drie kruisende lijnen om te weten wat we zien. We herkennen dat instinctief.

Hij manipuleert zijn beeldmateriaal door middel van het maakproces zelf om zo een vorm van "zelf-referentie" te laten optreden: Afbeeldingen worden gesneden en gevouwen, gematerialiseerd, om zo de driedimensionaliteit herstellen van die 2D-beelden. Dus, hij maakt foto's van architectuurelementen die hij zodanig bewerkt dat ze weer driedimensionaal zijn en op zo'n manier dat het maakproces zelf de originele driedimensionaliteit oproept.
Zo creëert hij "Ruimtelijke vormen die de relatie tussen beeld en structuur verkennen. De afbeelding wordt een hulpmiddel om schaal, vorm, materiaal en oppervlak te dicteren - allemaal worden gedefinieerd of verstrengeld door het maakproces." Met andere woorden, de afbeelding van het architecturaal element geeft aan welke technieken, formaten, materialen, fysieke vormen gebruikt moeten worden.
bron: pdf en website.

Nog een woordje uitleg voor je naar de foto's gaat kijken: op plaaster platen, houten panelen, fotografisch papier, metaal, en zo verder print hij (waarschijnlijk ook met vernieuwende methodes) zijn forto's en dan verknipt (raar woord voor dergelijke grote constructies) hij die foto's of dragers en stelt er weer architecturale vormen mee samen.

Je moet het me vergeven: ik heb het nog maar pas ontdekt, dus moet er nog over opzoeken, maar ik vond het al zo interessant, ik dacht - dit moet ik delen.



Reacties