Doorgaan naar hoofdcontent

Alice Vanderschoot

Ik ga er eens een specialleke tussen gooien zie. Waar ik vaak gereputeerde kunstenaars toon, die wereldwijd gekend zijn, of toch gevestigde kunstenaars, wou ik nu eens een hele jonge kunstenaar voorstellen, geboren 1989: Alice Vanderschoot. Ik vond nog niet veel werk online, en heb nog geen werk in het echt gezien, maar ik vind het frisse, onbevangen werken.

Ik lees op haar website:
Diana, godin van de jacht en de maan, staat als ree afgebeeld, of toch als een deel ervan. Op de schraag rust een Euphorbia als een speer. Ik maakte een reeks vormen, gebaseerd op deze cactusachtigen. Mijn beelden ontstaan door het assembleren van vormen die vaak archetypische of mythische kenmerken dragen. Ik ben gefascineerd door populaire en oude beeldcultuur en zet de ambacht van het beeldhouwen centraal. Al neemt die soms absurde vormen aan. Door herhaaldelijk copy-pasten van objecten ontstaan nieuwe personages, andere connotaties.
Ik vind dat heel inspirerende woorden: hoe ze met weinig vormen werkt, er de algemeen menselijke referenties in ziet (archetypes) en uitvergroot; hoe ze beeldcultuur en beeldhouwen verbindt; hoe (voor haar) het métier, de ambacht ervoor zorgt dat ze vooruitgang blijft maken; en hoe het ene werk het ander veroorzaakt...

Weinig foto's dus, maar hopelijk wat inspiratie.

En voor wie haar graag eens in levende lijve ziet: op haar website lees ik deze aankondiging:
Tentoonstelling Inside/Out - May 15-16-17, 2020 @ Kasteel Borluut, Sint-Denijs-Westrem
website Inside Out

O ja, ze is oud-studente van KASK. Wie aandachtig kijkt, ziet wel dat één van de foto's in de Bijloke is genomen.





De website van Alice Vanderschoot

Reacties