Doorgaan naar hoofdcontent

Maryam Najd

Maryam Najd werd in 1969 geboren in Teheran, Iran, waar ze ook opgroeide. Ze volgde er een schildersopleiding die ze vervolmaakte aan de Academie van Antwerpen. Ze woont en werkt nog steeds in Antwerpen.
Ze werkt zowel abstract als figuratief. In haar figuratieve werk behandelt ze zowel "westerse" als "oosterse" thema’s: feminisme versus macho, revolutie versus consumptie, naakt versus porno, lichamelijkheid versus spiritualiteit, tv-beelden versus realiteit, Oost versus West, enzovoorts. Haar werk behandelt vaak dat soort tegenstellingen. Zo had ze recent een tentoonstelling met naaktportretten die ze combineerde met monochrome doeken, die de volledig gecensureerde versie van de naakten waren.
Facebook censureerde de naaktschilderijen...

Een veel weerkerend thema is de tegenstelling tussen hoe mensen uit het Westen naar mensen uit de Oosterse (moslim)wereld kijken en omgekeerd. Het thema van gesluierd zijn, bijvoorbeeld hier:


En andere manier waarop datzelfde thema terugkeert is ronduit politiek:

Of dit soort werk, pamflettair misschien maar sterk:

Maryam Najd situeert haar werk ook heel uitdrukkelijk binnen de Europese traditie, maar met een Oosterse blik. De migranten zijn geen verpauperde bedelaars, maar elegante en trotse personages in een noodlottige situatie. Of haar werk nu naast een gotisch portrettenpaar hangt, of naast Yves Klein blauwe monochromen, het houdt krachtig stand.

Reacties