Doorgaan naar hoofdcontent

Kasper Bosmans

Kasper Bosmans (°1990) is vooral schilder. Hij is het meest bekend omwille van zijn bewust naïeve schilderijen, waarvoor hij zich inspireert op de heraldiek.
De heraldiek (het maken van wapenschilden, vlaggen en dergelijke) maakt gebruik van éénkleurige vlakken en vlakverdelingen, gecombineerd met symbolen als eeuwenoude vorm van communicatie. Het wapen(schild) toont in een oogopslag tot welke familie je behoort, uit welk landsdeel je komt, aan wie je gelieerd bent.
Bosmans combineert oude met nieuwe symbolen: hij gebruikt middeleeuwse symbolen, Egyptische symbolen, Afrikaans of Arabisch aandoende motieven samen met auto's, hedendaagse schoenen, ...
De schilderijen die ik hieronder toon hebben allemaal het woord "Legend" in hun titel - hij gebruikt ze als een soort handleiding voor de rest van zijn werk - sculpturen, performances.

Ook heeft zijn werk een duidelijke politieke inslag. Begin 2019 werd hij uitgenodigd voor een solo tentoonstelling in Kiev. Eén werk dar heet "Star Chamber". Hij vertelt: "De Star Chamber was een kamer in het Paleis van Westminster waarin prominente figuren werden bestraft buiten het gerechtshof om. Het is een symbool geworden voor onrechtvaardigheid omwille van willekeurig misbruik. De Star Chamber is vernoemd naar de sterren die op het plafond stonden. Ik heb nu een behang gemaakt dat is gebaseerd op een 19de-eeuwse tekening en beschrijving van het plafond van de Star Chamber. Het leek me interessant om dat opnieuw uit te voeren."

Een ander werk is de recreatie van een andere kamer , de Amber Room. "Dat was een 18de-eeuwse kamer in Berlijn voor Frederik I van Pruisen, volledig bestaande uit amber panelen met bladgoud en spiegels. Nadien is het geschonken aan Tsaar Peter de Grote in het Catharinapaleis om een alliantie te maken tegen Zweden, die nog standgehouden heeft tot de Successieoorlog tegen de Habsburgers. In de context van Oekraïne is dat erg interessant omdat in die tijd ook de metaal- en wapenproductie in Karpatië [deel van het Oostenrijks-Hongaarse Rijk, momenteel een deel van Oekraïne] is opgevoerd. Tijdens de Tweede Wereldoorlog heeft Hitler alles weg laten voeren naar Königsberg (huidig Kaliningrad) waar het verloren gegaan is tijdens de bevrijding."
Hij maakt dus werken die verwijzen naar deze twee kamers omwille van "de rol die ze speelden in de ontwikkeling van de democratie binnen Europa, het nationalisme, conservatisme, en zo meer. Het gaat over heerschappij en alles wat erbij komt kijken. Op het behang heb ik sculpturen aangebracht in de vorm van kogellagers, die verwijzen naar de metaal- en wapenindustrie."

Ik sluit af met twee korte filmpjes. Het eerste is van een ooievaarsschedel die hij samen met Gert Aertsen heeft laten bewegen zodat de schedel kleppert als een levende ooievaar. En ooievaar heeft immers geen stembanden, en kan enkel lawaai maken door met zijn bek te klepperen. Voor Bosmans is dat een metafoor over de hedendaagse politieke toestand: "De klepperende vogel die niet kan spreken: dat vond ik binnen de context van die kamer wel iets zeggen over inspraak (lacht)."

Ik toon eerst nog wat sculpturaal werk:

Het eerste werk staat in de kasteeltuin van Gaasbeek (de aandachtige lezer zal zich herinneren dat ik al eens de tip gegeven heb daarheen te gaan - ook nu weer is er (naar verluidt) een top tentoonstelling bezig, nu over Breughel (in contrast met moderne en hedendaagse kunstenaars).
Het tweede werk heet "Fire Hazard" (een glazen bol bovenop een stapel hooibalen).
Het laatste werkje lijkt een schilderij, maar het heet "sand carpet". Bekijk laatste filmpje en je zal het begrijpen.

Kasper Bosmans | Making of "Sand Carpet" from Spring Workshop, Hong Kong on Vimeo.

Reacties