Doorgaan naar hoofdcontent

Yinka Shonibare

Yinka Shonibare (Londen, 9 augustus 1962) is een Brits-Nigeriaanse kunstenaar. Hij is op jonge leeftijd door een verlamming getroffen, en zijn werk wordt dus door assistenten gemaakt op basis van zijn tekeningen en ideeën.

Yinka Shonibare werd geboren in Londen in 1962. Al snel verhuisde het gezin naar Nigeria, waar zijn vader advocaat was. Later keerde hij terug naar Groot-Brittannië voor zijn hogere kunstenstudies.
Op een dag vroeg een van zijn docenten hem te werken rond zijn Afrikaanse achtergrond. Op zoek naar die Afrikaanse authenticiteit en het moderne Afrikaanse leven (in het Verenigd Koninkrijk) vond hij in de Londense multiculturele wijk Brixton een winkel die Afrikaanse stoffen verkocht. Wat bleek? Die waren gemaakt in Nederland, en bedoeld voor de Indonesische markt. Ze hadden dus als stof een soort handelsroute over de wereld gemaakt.
Deze vondst heeft hem verder erg beïnvloed - hij onderzoekt nu meestal culturele identiteit, globalisering en het post-kolonialisme, migratie en Afrikaanse identiteit.
In zijn werk "William Morris Family album", bijvoorbeeld, ensceneert hij met gewone mensen die hij van de straat plukte foto's uit het familiealbum van de negentiende-eeuwse ontwerper William Morris (grondlegger van de arts and crafts beweging.
In de plaats van negentiende-eeuwse mensen zie je nu een veel multicultureler Groot-Brittannië met mensen uit diverse culturen, in Afrikaanse kleding.

In "Diary of a Victorian Dandy" gebruikt hij aristocratische kleding die hij uit Afrikaanse stoffen maakte. Vaak laat hij in zijn beelden de hoofden weg om de figuren los te zien van individualiteit of ras. De onthoofding is ook een knipoog naar de Franse revolutie waar de aristocratie werd onthoofd met de guillotine.

Andere werken gaan over de oliewinning in Nigeria die het milieu heeftaangetast en de kloof tussen arm en rijk hebben vergroot. Het thema klimaatverandering beeldde hij uit door Griekse goden te tonen, gekleed in Afrikaans textiel, met een wereldbol als hoofd.

In 2010 verscheen zijn werk "Nelson's ship in the bottle" op de zogenaamde "Fourth Plinth" op Trafalgar Square.
Eerst iets over de fourth plinth (de vierde sokkel). Op het grote plein voor de National Gallery staan vier zuilen (sokkels) met op 3 ervan grote beelden. De vierde sokkel is leeg gebleven. Daar komt nu regelmatig een hedendaags kunstwerk op. Er hebben al sculpturen gestaan van Rachel Whiteread en Antony Gormley (die je allebei kent).

Shonibare heeft er een reusachtig "schip in een fles" in gezet, een replica van het schip van admiraal Nelson - met Afrikaanse stoffen als zeilen.
Het slagschip HMS Victory van de beroemde admiraal Nelson, die de slag bij Trafalgar won tegen de vloot van Napoleon, wordt in een fles gestopt alsof het een souvenir is uit de tijd van het Britse Rijk.
Het werk behoort nu tot de collectie van de National Maritime Museum in Greenwich.

Afsluiten doe ik met twee foto's die ik zelf nam van een werk van Shonibare in het museum Beelden aan Zee in Den Haag.

Reacties