Doorgaan naar hoofdcontent

Marcel Maeyer

Ik wist het, ik wist het. Ik had nog zo gezegd: enkel levende kunstenaars. En als er een sterft, ga ik zeggen "doeme ik had hem KvdWeek moeten maken."
Van Marcel Maeyer had ik kunnen weten dat ik hem sneller had moeten bespreken. Dus, sorry professor - geen KvdWeek wegens deze week overleden. 98 jaar oud geworden.
Geen kunstenaar van de week, geen tekst. Wel enkele foto's van een tentoonstelling van enkele jaren geleden. (Slechte kwaliteit foto's, sorry.)
Hoe die man met zo goed als geen verf zo briljant kon schilderen!


Reacties

  1. Enkel prima herinneringen aan zijn schitterende lessen kunstgeschiedenis. Als vers eerstejaarderke moest ik niet zelden iets uit zijn gepassioneerde woordenstroom opzoeken dat ik nooit eerder had gehoord/gelezen: hiëratische figuren, stereometrische structuur, de concreet-illusionistische voorstelling van een apocrief bijbelverhaal, ... Zijn cursus is één van de weinige die ik heb bewaard (we hadden ook amper cursussen in die jaren...). Het werd een werkdocument waarin ik tijdens de les de besproken beeldhouwwerken en schilderijen schetste, want één van de vragen op het examen bestond uit het herkennen van werken waarvan de reproductie was uitgestald op een lange tafel. Heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooie herinneringen, Catherine. Ik heb nooit zijn cursus gevolgd. Jammer.

      Verwijderen

Een reactie posten