Doorgaan naar hoofdcontent

Edith Dekyndt

Geboren in Ieper in 1960, studeerde in Mons en woont en werkt nu in Berlijn.
Haar werk is heel divers - performances, installaties en allerhande combinaties van meer "kunstvormen". Dit is trouwens iets wat je bij veel hedendaagse kunstenaars ziet: ook een tamelijk "traditioneel" werkend schilder als Michael Borremans maakt video's, sculpturen ...
Van Edith Dekyndt staat er momenteel (in het kader van Beaufort) een installatie in Nieuwpoort, en er hangt een mooi werk in Watou (derde foto hieronder).
Beaufort - The Ninth Wave

Het monument voor Koning Albert I in Nieuwpoort is een bekend beeld voor de toeristen en het werk, "The Ninth Wave" speelt daar op in. Het verwijst uitdrukkelijk naar de verwoestingen van de eerste wereldoorlog doordat het op de plaats staat waar het kamp van de Duitsers onder water werd gezet. Hierdoor werd de opmars van de Duitse troepen gestopt in Wereldoorlog I.
Het werk van Edith Dekyndt is een live performance die regelmatig herhaald wordt en ook op video te zien is. Een vrouw komt op regelmatige tijdstippen het beeld van Albert I schoonmaken. Enerzijds heb je dat mannelijke, strijdlustige van de koning op zijn paard - en anderzijds een gewone vrouw die komt schoonmaken. Wereldoorlog I had op het leven van vrouwen een grote impact. Vrouwen vochten zelf niet mee aan het front, maar vervingen de mannen in fabrieken en op boerderijen. Na de oorlog besloten veel vrouwen niet langer de verwachting in te vullen om hoofdzakelijk (huis)moeder te zijn en veel kinderen te baren, ook uit vrees dat de kinderen zouden sterven in een oorlog.
De titel van dit werk verwijst naar de B-kant van een album van Kate Bush uit 1985. De nummers van The Ninth Wave vertellen het verhaal van een vrouw die alleen drijft op zee en wacht op redding. In bepaalde zeevaarderstradities gelooft men dat grote golven steeds met drie komen, en in een reeks van drie. De laatste en negende golf is de meest verwoestende. De titel verwijst ook naar de opeenvolging van golven waarmee de onderwaterzetting van 1914 zich uitbreidde.


Krasny Ogoul

Krasny Ogoul
Vier dekens gehangen aan een hoek omhoog. Ze zijn gemaakt van geweven wol en roepen de huiselijke sfeer op, maar hun kleuren verwijzen eerder naar een slaapplaats in het leger of naar een onpersoonlijk ziekenhuis. Elk deken is bedekt met een vierkant oppervlak met bladgoud.

De titel "Krasny Ougol" verwijst naar de hoek in Russische huizen waar de iconen werden geplaatst voor privédevotie.
Het gouden vierkant verwijst naar het werk van de Russische schilder Kazimir Malevich (de suprematistische vierhoek).


Zonder titel - Watou 2018

Het derde werk dat ik toon is een heel mooi, breekbaar werkje. Het is een doek die met witte klei is ingesmeerd. De klei is gedroogd en gebarsten.
ik weet niet of de foto het duidelijk maakt, maar dit is een heel zuiver beeld, waar je ingetogen staat naar te kijken. Mij doet het denken aan de huid van een oude dame, waar je de sporen van een leven lang zorgen in ziet...

Reacties