Doorgaan naar hoofdcontent

Carl De Keyzer

België heeft heel wat goede fotografen. In het reportage-genre is Carl De Keyzer één van de toppers.
Hij is bovendien docent aan onze hogeschool, en een fijne man. Dus: kunstenaar van de week.
Carl De Keyzer is lid van het prestigieuze Magnum, een coöperatieve van topfotografen die door o.a. Cartier-Bresson opgericht werd. Ze hebben heel strenge toelatingsvoorwaarden. Zo wordt niet aanvaard dat beelden geregisseerd worden (de fotograaf moet registreren, niet ensceneren).
Carl De Keyzer is vooral bekend omwille van een aantal grootschalige boeken die hij maakte op basis van buitenlandse reizen. Hij lijkt er een heel bijzondere neus voor historische gebeurtenissen te hebben, want vaak worden zijn boeken gepubliceerd net op het moment dat er een grote omwenteling zich voltrekt.
Het meest treffend is wel dat zijn boek Homo Sovieticus publiek voorgesteld werd letterlijk op de dag dat de Berlijnse muur viel.
In 1988-1989 reisde De Keyzer een jaar in de Sovjet-Unie. Hij toont de bewoners van de Sovjetunie, gewrongen tussen ijzeren discipline en gewone menselijkheid.

De Keyzer: "Deze foto is genomen vlakbij het Sint-Peter Paul Fort aan de Neva-rivier, in het voormalige Leningrad. De jongens noemen zichzelf ‘de walrussen’ en als je goed kijkt, zie je linksboven in de foto ook een symbool van een walrus. Het zijn echte diehards, die zelfs in putje winter bij min dertig graden het ijswater ingaan. Je ziet hier een soort ritueel dat zich elk jaar afspeelt zodra de eerste zonnestralen er door komen na de winter. Vooral in Oostbloklanden is het dan een traditie om in badpak tegen de muur te gaan staan om de warmte van de zon te vangen.
Het boek is voorgesteld op 9 november 1989, exact op het moment dat de muur in Berlijn werd afgebroken. Een onwaarschijnlijk toeval. In de reeks lijkt het wel alsof het arbeidersparadijs van in de jaren ‘30 nog bestaat, al merk je wel dat alles stilaan westerser wordt. Maar ik adopteerde de propaganda en de typische elementen uit het regime wel bewust in de reeks. Ik vind het fijn om wat te spelen met die gelaagdheid, beide kantjes er wat af te lopen. Uiteindelijk laat ik de kijker beslissen wat hij wil zien.”
Meer informatie vind je via deze link (klik hier).
Hij maakte vergelijkbare boeken over Congo, over Cuba (net voor het bezoek van Obama aan het land), en recent over Noord-Korea (net voordat Trump de dictator van dat land begon op te vrijen).
Moments before the Flood toont beelden van de Europese kust. Geen toeristische plaatjes, maar beelden waar allemaal een soort onrust uit straalt. De Keyzer wil vastleggen wat er nu nog wel is, maar wat weggeveegd zal worden als de zeespiegel stijgt...


Klik hier voor meer foto's
Wie zich afvraagt waarom De Keyzer net nu KvdW is? Toen ik woensdagochtend op weg was naar de stafdagen in Oostende zag ik dit beeld langs de autosnelweg:

Nu vindt iedereen dit een prachtig beeld, maar toen er (in 2013) in het hele land tientallen borden van De Keyzer gezet werden als reclame voor toeristische toppers, was lang niet iedereen enthousiast:
Marc Vanden Bussche (Open VLD), Vlaams parlementslid en burgemeester van Koksijde foeterde dat de foto was genomen bij een ‘grauwe, bewolkte hemel’ en toeterde dat Carl De Keyzer naar Koksijde terug moest keren "als de zon wél scheen"... En de Veurnse CD&V-schepen Jan Verfaillie oordeelde: ‘Er zit geen leven in de foto’s, torens zijn maar half in beeld gebracht. Dit is een gemiste kans.'
Oordeel zelf. Alle foto's staan hier: klik hier.

Reacties