Doorgaan naar hoofdcontent

Thomas Houseago

Thomas Houseago (spreek uit "house ago" dus "hawsagow") (°1972) is een Brits beeldhouwer die een tijdlang in Brussel woonde (en nog vertegenwoordigd wordt door de galerij Xavier Hufkens) en nu in de VS woont (en Amerikaans staatsburger is).
Zijn werk is erg herkenbaar: het is figuratief, beeldt de mens af, is krachtig en ruw, en combineert heel vaak plaaster, hout, en tekeningen. Hij combineert metalen staven, jute, beton... Heel veel van zijn werk bestaat uit op elkaar "gekleefde" lagen hout en plaaster - waar hij dan heel krachtige tekens op zet (typisch iets wat je op tweedimensionele dragers ziet zoals tekeningen en schilderijen) - en dat gecombineerd met meer traditioneel gevormde (driedimensionele) delen. Ook maakt hij vaak maskers.




Hij maakt nu ook reusachtige bronzen werken - hij is echt één van de groten van de hedendaagse beeldhouwkunst.




(De beide laatste figuren zijn hetzelfde werk - de eerste staat in New York op de High Line. Van bronzen beelden worden maximaal 8 exemplaren afgegoten - dan zijn er 8 originelen. Als er meer exemplaren gegoten worden, noemen we het "multiples".)

Zowel de kleinere werken van Houseago als zijn monumentale werken stralen tegelijk kracht en kwetsbaarheid uit. Zijn antropomorfe sculpturen (beelden die op een menselijke vorm gelijken) lijken vaak aan het wandelen te zijn, of ze staan en zitten in allerlei poses (die we kennen uit de figuurstudies in de academie). Je ziet heel duidelijk hoe het werk gemaakt is - gietranden zijn zichtbaar, vingerafdrukken uit de klei zie je nog in het bronzen afgietsel, en de tekeningen en tekens op het werk zijn snel, met krachtige armbewegingen neergezet.
Bij zijn werk wordt vaak verwezen naar de mythische golem-figuur, een soort robot uit hout en stof en andere gewone materialen. In de Joodse mythologie werd de golem gemaakt van klei en tot leven gewekt door een rabbijn. De golem keerde zich na verloop van tijd tegen zijn schepper.
Thomas Houseago zijn wezens zijn ook ruw, onafgewerkt, imperfect, onvolledig. Daardoor zijn ze vertederend maar ook ontzagwekkend.
Daarover zegt hij: "I am fascinated by the actions that an artist takes to make something and I want them to be an important part of how you see and read the piece. I also like the idea of making the creative act accessible".
Deze manier van werken zien we bij vele moderne en hedendaagse kunstenaars.
Nog een leuk wist-je-datje: hij maakt vaak beelden van figuren zonder hoofd.


Ook hier weer tweemaal een foto van hetzelfde sculptuur - de eerste versie aan het atelier van de kunstenaar, de tweede op zijn definitieve, publieke plaats.

Afsluiten doe ik ditmaal met enkele foto's van Thomas Houseago aan het werk: hij is "l'homme pressé" aan het maken - het reusachtige beeld dat je ergens hierboven vindt in Venetië (ga maar op zoek).



Reacties